
27 tammi Puhelinliittymän valinta koetaan vaikeaksi ja liittymätarjoukset ärsyttäviksi
Moi kysyi viimeisen viiden vuoden aikana liittymää tai liittymätyyppiä vaihtaneilta suomalaisilta syitä puhelinliittymän vaihtoon ja mielipiteitä liittymien ostamisesta sekä myynnistä. Kyselyssä selvisi, että yli puolet (52 %) pitää uuden puhelinliittymän valintaa vaikeana. Lisäksi valtaosa (71 %) pitää uusille asiakkaille suunnattuja liittymätarjouksia ärsyttävinä ja enemmistö (52 %) uskoo myös maksavansa tällä hetkellä liikaa oman kotitaloutensa liittymistä. 😦 Ärsyttävintä liittymäkaupassa on ihmisten mielestä uusille asiakkaille suunnatut, heidän omia liittymiään edullisemmat tarjoukset.
”Aika moni kuluttaja kokee, että hänen pitäisi itse jatkuvasti tarkkailla liittymien hinnoittelua ja sen kehitystä. Peräti 45 prosenttia kyselyyn vastanneista ajatteli, että liittymän päivittämistarve pitäisi juuri nyt tarkistaa”, sanoo Moi Mobiilin toimitusjohtaja Petri Lahtinen.
Moi eroaa muista operaattoreista siinä, että lähes kaikki sen liittymät myydään ja ostetaan verkkokaupasta. Hinnat ovat näin ollen aina kaikille samat eikä erikoistarjouksia eri kohderyhmille tehdä. Voit tutustua Moin liittymäpaketteihin verkkokaupassa!
Puhelinliittymän hankinnassa kaivataan mahdollisuutta keskusteluun
Kyselyn mukaan puhelinliittymä hankitaan edelleen yleisimmin myymälästä, sillä kauppojen yhteydessä halutaan käydä keskustelua myyjän kanssa (41 %). Viimeisimmän puhelinliittymänsä kertoo hankkineensa verkkokaupasta vain noin joka viides vastaaja (19 %).
”Meidän liittymissämme keskustelun tarve näkyy siten, että chat-tuen merkitys on suuri. Asiakkaistamme 30 prosenttia on keskustellut chatissä ennen ostopäätöstään”, Petri sanoo.
Moin chatti palvelee myymälämyyjän tavoin kaikissa askarruttavissa kysymyksissä aina arkisin klo 8–18 välillä. 👩🏼💻
Toinen syy myymälöissä tehtyihin puhelinliittymäkauppoihin on usko myyjältä saatavaan parempaan tarjoukseen.
”Liittymäkaupoissa uskotaan edelleen halvimpien hintojen löytyvän myymälöistä. Ihmisille tulee tunne siitä, että verkkokaupassa on kallista, kun siellä ei ole tarjouksia eikä pysty tinkimään. Tämä ei tietenkään perustu faktaan vaan fiilikseen”, Petri toteaa.
Vaikka liittymäkauppoja tehdään pääasiassa vielä muuta kautta, verkko toimii liittymien käyttäjille kuitenkin tärkeänä tiedonhakukanavana. Valtaosa vastaajista (68 %) kertookin hakeneensa verkosta tietoa liittymäpalveluista ennen ostopäätöstä.
Puhelinliittymien ostaminen verkossa on muita tuotteita harvinaisempaa
Verkkokaupassa asiointi on kyselyn mukaan yleisesti jo varsin suosittua, ja 93 % vastaajista ilmoitti ostaneensa jotakin verkosta. Monien muiden tuotteiden ja palveluiden verkkoasiointi on siis huomattavasti yleisempää kuin liittymien (19 % vastaajista on ostanut liittymän verkosta).
Yli puolet kyselyyn vastanneista (56 %) on ostanut viimeisen viiden vuoden aikana verkkokaupasta matkoihin liittyviä palveluita, kuten lento- ja junalippuja tai tehnyt hotellivarauksia. Yli puolet (53 %) on myös hankkinut vaatteita tai kenkiä nettikaupasta.
Myös älylaitteiden verkko-ostaminen on jonkin verran yleisempää kuin liittymien, ja noin joka neljäs (26 %) on ostanut älylaitteen verkosta. Älylaitteita ostetaan Suomessa verkosta hieman harvemmin kuin muilla Euroopan markkinoilla (37 %).
Mitä verkosta on ostettu:
- Matkustuspalveluita 56 %
- Vaatteita ja/tai kenkiä 53 %
- Viihdettä, esimerkiksi kulttuurilippuja 45 %
- Elektroniikkaa 44 %
- Pankki- ja vakuutustuotteita tai -palveluita 31 %
- Huonekalu- ja sisustustuotteita 23 %
- Hyvinvointi- ja kauneuspalveluita 20 %
- Ruokaa 17 %
- Kodin palveluita, esim. siivous 4 %
- Muuta 14 %
- Ei mitään 7 %
Kysely on Kantarin toteuttama nettikysely 22.11.–3.12.2019. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista, jotka ovat hankkineet matkapuhelinliittymän tai vai vaihtaneet liittymätyyppiä viimeisen viiden vuoden aikana.
Aiheesta on uutisoinut myös muun muassa Kaupunkimedia Aamuset. ☺️
Lue lisää aiheesta:
Liittymän vaihto harkinnassa? Lue tämä muistilista ensin!
Moi kokemuksia – Asiakkaamme Perttu: ”Toista sataa euroa säästöä”
Opiskelija, älä maksa turhasta – näin vertailet puhelinliittymiä