12 maalis Miksi kännykän käyttöä yhä rajoitetaan lentokoneissa?

Kännyköiden käytön rajoituksen syy lentokoneissa askarruttaa useita. EU:n roamingsäännösten pudotettua verkkovierailujen hintoja on kännykkä toki varmasti tullut monille kädenjatkeeksi myös Euroopanmatkoilla, mutta lennon ajaksi kannattaa edelleen varautua ilman nettiä toimiviin ajantappamiskeinoihin. Mutta miksi lentämistä varten on pitänyt luoda oma asetuksensa puhelimiin ja miksi lentotilan päälle kytkemisestä aina muistutellaan, kun sen käyttöä ei kuitenkaan mitenkään valvota?

Hämmennystä lentotilan käytön rajoista lisää esimerkiksi se, että langattomien bluetooth-kuulokkeiden käyttö ei lentohenkilökuntaa tunnu häiritsevän, vaikka puhelimen ollessa lentotilassa bluetoothin pitäisi olla pois käytöstä. Jokaisella lennolla on siis todennäköisesti useampia signaaleja lähettäviä laitteita päällä noususta laskuun, minkä voisi äkkiseltään luulla lisäävän onnettomuusriskiä huomattavasti 🤔

Puhelimen käyttökiellon perusteena viestintään liittyvät ongelmat

Monille voi tulla yllätyksenä, että kännyköiden ja pienelektroniikan käyttökielto takana ei ole alkujaan ollut lentoturvallisuudesta vastannut ilmailuviranomainen, vaan Yhdysvaltain telehallintavirasto (Federal Communications Comission, FCC), joka halusi kiellolla vähentää lennolla olevien laitteiden signaalien aiheuttamia häiriötä maanpinnalla oleviin tukiasemiin. Tukiasemasta toiseen pomppiva signaalin katsottiin mahdollisesti ruuhkauttavan ja hidastava verkkoa.

Tämä voi olla monille yllättäväkin tieto, sillä monesti lentotilaa perustellaan signaalien aiheuttamilla häiriöillä lentokoneen navigaatiolaitteisiin, mikä olisi varteenotettava turvallisuusongelma esimerkiksi nousujen ja laskujen aikana. Tutkimuksissa tämänkaltaisia ongelmia ei ole kuitenkaan koskaan onnistuttu vahvistamaan, muttei myöskään täysin rajaamaan pois, joten lentoyhtiöt pelaavat tämän säännön kohdalla mieluummin varmanpäälle.

Kehitystä tapahtuu, mutta tiedon valtatiet yhä kuin kärrypolku

Tekniikka kehittyy koko ajan, joten nykytilanteessa kännykkäverkkoa rajoitetaan useimmissa koneissa. Verkkoon ei kannata edes yrittää yhdistää lennon aikana, sillä lähettämällä signaaleja kilometrien päähän täydellä teholla, puhelin todennäköisesti onnistuu vain tyhjentämään puhelimen akun. Pahimmillaan surffailukokemuksesta jää käteen vain korkeat roamingkustannukset, mikäli puhelin onnistuu saamaan yhteyden tukiasemaan EU:n ulkopuolisessa valtiossa.

Vaikka lentoyhtiöiden omat langattomat Wi-Fi-verkot tekevät pikkuhiljaa tuloaan, eivät nekään vielä aina ole luotettavuudeltaan läheskään sitä tasoa, että ne takaisivat sujuvan surffauksen tai videoiden streamauksen koneessa. Etenkin tällä saralla voisi kuitenkin olettaa kehitystä tapahtuvan, sillä onhan laadukas nettiyhteys läpi lennon ehdottomasti tärkeä kilpailuvaluvaltti varsinkin yritysasiakkaiden kohdalla.

Kehitystä on siis varmasti tapahtumassa, mutta mainittakoon, että pieni irtiotto internetistä voi myös olla ihan tervetullutta ja esimerkiksi hetkellinen offline-tauko esimerkiksi kirjan parissa saattaa lopulta olla lomamatkan yksi suurimmista stressinlievittäjistä. Mitä tulee muissa julkisen liikenteen välineissä aika ajoin vastaan tuleviin puhelimeen kailottajiin, ei voi olla pohtimatta, etteikö se hetki suljetussa ympäristössä ilman jatkuvaa yhteyttä ulkomaailmaan pelkästään huono asia ole. 😇

Lue lisää aiheesta:

Tutkimus: Puhelin ei ole ulkomailla samanlainen viihdekeskus kuin kotona – “Puhelinta käytetään ensisijaisesti puheluihin ja tekstiviesteihin”

Suomalaisen sormi menee suuhun roaming-hinnoittelun kanssa

EU-roaming muistilista – näin et jää puhelimen kanssa pulaan

Tagit: