30 joulu Jatkuva operaattorien kilpailutus ei ole reilua asiakkaille

Operaattorien nykyiset asiakkaat joutuvat maksamaan liittymistään enemmän kuin uudet asiakkaat – ja se ärsyttää monia. Näin uutisoi Yle joulukuun artikkelissaan, jossa haastateltiin Elisan, Telian ja DNA:n edustajia. Myös Moin liittymän vaihtoa koskevan kyselyn tulokset keväällä 2020 osoittivat jatkuvan tarjousten perässä juoksemisen olevan rasittavaa.

Mistä siis on kyse ja miksi pitkäikäisiä asiakkaita ei arvosteta? Paneuduimme ilmiöön tarkemmin.

Nykyisiä asiakkaita ei kohdella yhtä hyvin kuin uusia

Parempien tarjousten perässä juokseminen ja juoksuttaminen on operaattorien maailmassa arkipäivää: Kun määräaikainen sopimus omalla operaattorilla on päättymässä, tarjotaan usein hieman kalliimpaa liittymää tilalle. Kilpaileva operaattori tarjoaa halvemmalla hinnalla vähintään yhtä hyvää liittymää, ja asiakas hyväksyy tarjouksen. Tämän jälkeen vanhalta operaattorilta tulee soitto perään ja asiakas saakin alkuperäistä tarjousta paremman tarjouksen. Ilman, että asiakas olisi keskustellut kilpailevan operaattorin kanssa, olisi parempi tarjous jäänyt nykyiseltä operaattorilta saamatta.

Kolme isoa operaattoria kertovat Ylen haastattelussa, että syyt jatkuviin tarjouksiin löytyy kovasta kilpailusta operaattorien välillä. Määräaikaisen sopimuksen päättyessä asiakkaille tarjotaan usein halvinta mahdollista, hieman määräaikasta sopimusta kalliimpaa liittymää. Mutta jos kilpailevalta operaattorilta tuleekin edullisempi tarjous, voidaan hintaa vielä pudottaa, koska asiakasta ei haluta menettää.

Operaattorit kertovat lisäksi haastattelussa, etteivät he tutki liittymien kilpailuttamista. Vaikuttaa siis siltä, että liittymien metsästystä tullaan jatkamaan vielä vuosia eteenpäinkin.

Asiakkaita raivostuttaa jatkuva operaattorien kilpailutus

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo, että operaattorien asiakkailta tulee yhteydenottoja tarjousten kilpailuttamisesta. Valitukset koskee kertoja, joissa asiakas ei saa operaattoriltaan hyvää tarjousta, mutta vaihdettuaan liittymää vanha operaattori soittaakin paremman tarjouksen kanssa. Toiminnasta syntyy olo, ettei operaattori arvosta asiakkaan tyytyväisyyttä ja asioimisen helppoutta.

Myös Moin kyselytutkimuksessa vuonna 2020 tulokset kertoivat samaa. Moi kysyi viimeisen viiden vuoden aikana liittymää tai liittymätyyppiä vaihtaneilta suomalaisilta mielipiteitä liittymien ostamisesta sekä myynnistä. Kyselystä selvisi, että valtaosa (71 %) pitää uusille asiakkaille suunnattuja liittymätarjouksia ärsyttävinä.

Kyselyn mukaan enemmistö (52 %) uskoo myös maksavansa tällä hetkellä liikaa oman kotitaloutensa liittymistä. Ärsyttävintä liittymäkaupassa on ihmisten mielestä uusille asiakkaille suunnatut, heidän omia liittymiään edullisemmat tarjoukset. Pitkäikäisiä asiakkaita ei siis arvosteta edes yhtä paljon kuin uusia asiakkaita. Ei ihme, että ärsyttää. ☹️

Mitä jos saisit liittymän aina edullisesti?

Asiakkaille tasa-arvoisempi tilanne olisi, jos reiluja hintoja olisi tarjolla aina. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan olisi parempi, jos nykyisetkin asiakkaat saisivat liittymäsopimuksia kilpailukykyisillä hinnoilla eikä liittymiä tarvitsisi aina kilpailuttaa erikseen operaattorien välillä. Koska se vie aikaa ja on turhauttavaa.

Mutta mitä jos olisi mahdollista saada liittymät aina edullisesti läpi vuoden? Jatkuvan kilpailutuksen ja hintojen vertailun voi välttää valitsemalla sellaisen operaattorin, jolla edullinen hinta ei koske vain määräaikaista tarjousta, vaan hinnat ovat aina parhaat mahdolliset.

Lue lisää aiheesta:

Puhelinliittymän valinta koetaan vaikeaksi ja liittymätarjoukset ärsyttäväksi

Liittymän vaihto harkinnassa? Lue tämä muistilista ensin!

Opiskelija, älä maksa turhasta – näin vertailet puhelinliittymiä

Tagit: