3 huhti Liittymävertailu: vertaa liittymien hintoja ja ominaisuuksia

Suomessa matkapuhelinliittymän vaihtaminen on tehty helpoksi ja se on mielestämme hyvä asia. Ehkä juuri siksi Suomessa vaihdetaankin liittymiä runsaasti. YLEn mukaan suomalaisten puhelinliittymistä yli 50 % on ainakin joskus vaihdettu operaattorilta toiselle.

Miten löydän itselleni parhaan liittymän?

Yhtä oikeaa vastausta ei ole ja sinulle sopivin liittymä on luonnollisesti liittymä, joka vastaa sinun matkapuhelin käyttöä. Puhutko paljon, tekstailetko, tarvitsetko rajattoman datan, onko nopeus tärkein jne.

YLE:n tekemä liittymävertailu

YLE:n liittymävertailussa (vuodelta 2015) on mukana suurimpien operaattoreiden liittymiä ja hintoja kahdelle erilaiselle matkapuhelimenkäyttäjälle: mega- ja peruskäyttäjälle. YLE:n artikkelista selviää mm, että monet haluavat maksaa vain käyttämästään datasta, ei siitä että sitä on rajattomasti. Huomioita YLE:n artikkelista:

Valtaosa haluaa maksaa vain käyttämästään datasta, ei siitä että sitä on rajattomasti.

Peruskäyttäjä

Peruskäyttäjän liittymä oli YLE:n artikkelissa puhelinliittymä ilman nettiä. Näissä puhelinliittymissä löytyi suuria eroja ja suositus on se, että useimmiten kannattaa hankkia datalla varustettu liittymä, vaikka ei nettiä paljon käyttäisikään.

Megakäyttäjä

Megakäyttäjän puhelinliittymien hintaerot ovat pienet. Tietenkin hinta on vain yksi elementti ja hinnan takana on tietysti se, mitä muuta liittymä tai palvelu pitää sisällään.

YLE toteaa myös, että megakäyttäjän liittymät eroavat toisistaan. Esimerkiksi Soneralla ja Tele Finlandilla rajaton data ei olekaan ihan rajaton, koska esimerkiksi Tele Finlandin nopea netti loppuu kun dataa on käytetty 10 gigatavua. Soneralla nopeaa dataa saa 10-50 gigatavuun asti. Eli näissä liittymissä on ns datakatto.

Liittymävertailuun vinkki: älä maksa turhasta puheesta ja tekstiviesteistä

Viestintäministeriön mukaan suomalainen soitti vuonna 2016 keskimäärin 60 puhelua kuukaudessa, kun vuonna 2011 määrä oli noin 80. Tekstiviestien määrä on samassa ajassa laskenut lähes puolella. Tämä muutos on merkittävä ja johtuu siitä, että yhteydenpito on siirtynyt sosiaaliseen mediaan ja pikaviestipalveluihin (esim. WhatsApp ja Messenger).

Vaikka puhelujen ja tekstareiden määrä on laskenut merkittävästi 5 vuodessa Suomessa hankitaan edelleen paljon rajattomia liittymiä (rajattomasti tai runsaasti puheaikaa ja tekstiviestejä). Viestintävirasto arvioi, että osa kuluttajista maksaa turhaan liittymäpakettiin kuuluvasta puheesta ja tekstiviesteistä.

Vinkki 1: Älä maksa turhasta! Jos et puhu paljon ja käytät yhteydenpitoon pikaviestipalveluita (esim. WhatsApp ja Messenger) et todennäköisesti tarvitse rajattomasti tai runsaasti puheaikaa ja tekstiviestejä.

Vinkki 2: Moi voitti Iltalehden liittymävertailun. Moi-liittymän applikaatiossa näet koko ajan, mihin rahaa kuluu, ja voit aina tarvittaessa muokata palvelujasi. Et maksa turhasta! Kun itse säätää, saa mitä haluaa!

Täältä voi tutustua Moi-liittymiin. Moi-liittymän muut hyvät ominaisuudet:

Kiitellyssä Mun Moi -applikaatiossa näet mihin rahaa kuluu, ja muokkaat palveluja helposti
Ei unohtuneita laskuja tai turhaa laskuroskaa, veloitus tapahtuu suoraan maksukortilta
Ei määräaikaisuuksia, ei sitoumuksia, ei ketunhäntiä kainalossa
Moi on ketterä ja jatkuvasti uudistuva
Moi on 100% kotimainen
Tagit: